Húsz éve költözött Vácra az Apor Vilmos Katolikus Főiskola, amely a város közel ezeréves történetének első önálló, váci székhelyű felsőoktatási intézménye. Az oktatás 2004 szeptemberében kezdődött meg az egykori papi szeminárium épületében, ahol azóta több ezer pedagógus és segítő szakember szerzett diplomát – közülük sokan ma is a régió iskoláiban, óvodáiban, szociális intézményeiben dolgoznak.
Ötéves az Apor Vilmos Katolikus Főiskola egyedülálló programja.
Öt év alatt több mint ötven házaspár vett részt az Anna–Joachim-programban, amelyet 2019-ben hozott létre az Apor Vilmos Katolikus Főiskola. A régóta gyermekre váró házaspárok a különleges tréningeken megélhetik a sorsközösségből, a problémák megosztásából és közös feldolgozásából fakadó erőt, emellett intenzív pszichológiai és mentálhigiénés támogatást kapnak.
Az európai pedagógusok több mint felét veszélyezteti a stressz, és ez minden negyedik tanár fizikai és mentális egészségére is hatással van.
Az Egyesült Államokban tízből négy pedagógus a kiégés tüneteivel küzd, az európai tanároknak pedig közel fele kisebb vagy nagyobb fokú stresszt tapasztal munkája közben, ami fizikai és mentális egészségére is hatással van. Nem véletlen, hogy egyre több kutató hívja fel a figyelmet a pedagógusok mentálhigiénés és szakmai támogatásának fontosságára – ez a téma állt az Apor Vilmos Katolikus Főiskola X. Keresztény Neveléstudományi Konferenciájának fókuszában is.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán hangsúlyos szerepet kap a leendő pedagógusok oktatási módszertárának gazdagítása.
A 15 éves diákok olvasási-szövegértési és matematikai képességeit mérő, nemzetközi PISA-felmérésen a magyar diákok évek óta rosszul teljesítenek. A legutóbbi, 2022-es felmérésből kiderült, hogy a tanulók 27%-a funkcionális analfabéta – ők azok, akik az alapvető, a hétköznapi életben használt szövegtípusokat sem tudják értelmezni. A tanulók szövegértési nehézségei már az alsó tagozat végén tetten érhetők, ám a segítségre szoruló gyerekek kétharmada nem kap megfelelő szaksegítséget – mondja dr. Sipos Zsóka gyógypedagógus és logopédus, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Neveléstudományi Tanszékének főiskolai docense.
A szakmai tapasztalatot, a nyelvtudást és a versenyeredményeket is többletpontokkal ismeri el az Apor Vilmos Katolikus Főiskola, amely új pontszámítási szabályaival azoknak a szakembereknek is kedvez, akik gyerekekkel foglalkoznak, de szeretnék továbbképezni magukat. Az alap- és mesterszakokat, valamint számos szakirányú továbbképzést kínáló intézmény idén is részt vesz az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon, de az érdeklődők a váci campus január 17-i nyílt napján is feltehetik kérdéseiket.
Kapcsolatot teremt az iskola és a munka világa között, segítséget nyújt a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknek, és ami a legfontosabb: nem a tanításra, hanem a tanulásra helyezi a hangsúlyt. A szakemberek szerint többek között ilyen előnyökkel jár, ha az oktatás részévé válik a 3D nyomtatás, a robotika és a virtuális valóság. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola egyedülálló képzésén a pedagógusok nemcsak e technológiákkal ismerkedhetnek meg, de azt is megtudhatják, hogy hogyan használhatják az iskolai munkában a 3D nyomtatót, a robotokat vagy a VR-szemüveget.
Stressz, izoláció, párkapcsolati nehézségek – ilyen problémákkal is szembe kell nézniük azoknak a pároknak, akik meddőséggel küzdenek. Magyarországon minden ötödik-hatodik pár vár hiába a gyermekáldásra, nekik pedig nemcsak orvosi, hanem pszichológiai, lelkigondozói támogatásra is szükségük lehet – hangzott el a II. Anna–Joachim-konferencián, amelyet az Apor Vilmos Katolikus Főiskola budapesti campusán rendeztek meg 2023. november 23-án és 24-én.
A magyar diákok zöme olyan iskolaépületben tanul, amelynek „prototípusa” 150 éve alakult ki, méghozzá a kaszárnyák mintájára – mondja Tamáska Máté, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Térpedagógiai Műhelyének vezetője. A tudományos műhely kutatói többek között azt vizsgálják, hogyan hat az iskolai tér az oktatói-nevelői munkára, és hogyan lehet a korszerűbb pedagógiai módszerekhez szabni a többnyire túlzsúfolt osztálytermeket.
Nyílt napot tart az Apor Vilmos Katolikus Főiskola, amelynek szakkínálatát és váci campusát is megismerhetik az érdeklődők 2023. november 17-én. A többek között tanítókat, óvodapedagógusokat és segítő szakembereket képző főiskolán idén mind a jelentkezők, mind a felvett hallgatók száma rekordot döntött, jövőre pedig már többletpontokkal segítik azokat a szakembereket, akik gyerekekkel foglalkoznak, de szeretnék továbbképezni magukat.
Empátiára, kreativitásra, előítélet-mentességre és az adott kultúráról szerzett tudásra is szükségük van azoknak a pedagógusoknak, akiknek óvodai-bölcsődei csoportjába más kultúrájú, más anyanyelvű gyermek érkezik – hangzott el a VIII. Kisgyermeknevelési Konferencián, amelyet október 9-10-én tartottak Martonvásáron és Vácon. A szakemberek egyetértettek: az interkulturális nevelés már rég nem csak elméleti kérdés, hiszen a magyarországi bölcsődékbe, óvodákba egyre több külföldi gyermek jár.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi. További információ az Adatkezelési tájékoztató oldalon.ElfogadomAdatkezelési tájékoztató