Miért fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt? Lifelong learning

 In Rendezvény-beszámoló

Beszámoló Wojciech Turski (SAN Egyetem, Lódz) 2018. október 3-án tartott előadásáról

Wojciech Turski professzor úr több évtizedes lengyel kutatási programsorozat eredményeiről és összefüggéseiről tartott angol nyelvű előadás sorozatot. Az előadások rövid kivonatát – tekintettel a téma speciális voltára – a hallgatóság kézhez kapta.

Az első előadás arról számolt be, hogyan hatnak a mindennapos táplálkozás elemei, a táplálkozási szokások és azok változásai a serdülők kognitív képességeire.

A második előadás a magasabb napi élelmi antioxidáns bevitel (DIFA) és az alacsonyabb stressz szint közötti összefüggéseket tárta fel. A magasabb DIFA szinttel rendelkező, vagy egyszerűen több antioxidánst fogyasztó emberek fizikai aktivitása intenzívebb és hosszabb ideig áll fenn.

Miért kell több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanunk? – tette fel a kérdést Wojciech Turski professzor úr. Válaszában elmondta, mert sok antioxidánst tartalmaznak, nagy mennyiségben tartalmazzák az életfontosságú C vitamint és folsavat.

A harmadik előadás volt közvetlenül pedagógiai témájú. Ennek fő mondanivalója az volt, hogy az egyes személy és az egész emberiség számára biztosítandó élethosszig tartó tanulás és a fenntartható fejlődés. Ne becsüljük túl a gyakorlat és a kísérletek szerepét, ellenben nagy jelentőséget tulajdonítsunk a logikus gondolkodásnak és annak a képességnek, hogy a tényeket összekapcsoljuk és koncepciót alkossunk.

Minden tanár és diák legyen képes tanítani / megismerni a „láthatatlan meglátásának” művészetét. Fontos szem előtt tartanunk, hogy az oktatási rendszerek és az intézmények minden szakaszban helytelen, gyenge hatékonyságú, sőt káros ideákkal, megközelítésekkel és szabályokkal építkeznek.

Az előadás egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy ápolnunk kell minden ember veleszületett, természetes, gyermeki tudásvágyát, mely a gyakori kérdezésben nyilvánul meg. Ez az élethosszig tartó tanulás, de bármilyen oktatás fejlődésének legfontosabb záloga.

Érdekes módszertani lehetőséget is megtapasztaltunk. Wojciech Turski professzor úr előadásainak legnehezebb biokémiai részleteibe becsempészte életének néhány kedves színes képét, fenntartva a személyes érdeklődést.

Az előadás jó hangulatú volt, reméljük, a lengyel-magyar barátságot tovább erősíti.

A beszámolót készítette: Both Mária, Szentpétery Marianne főiskolánk tanárai és Szabó Zsolt Erasmus koordinátor.

Vác, 2018. október 4.

 

Recent Posts
Széchenyi