Gyorsteszt. Az atipikus fejlődést jelezheti, ha a 30 állítást tartalmazó listából bármely hat jellemző. 12 éves kortól ajánlott.
A gondolatok térképe az agy kapacitásának hatékonyabb kihasználására kidolgozott tanítási-tanulási módszer. A gondolattérkép egy nagy, összetett kép, amely a gondolatainkat, valamely témakörrel kapcsolatos ismereteinket vizuálisan jeleníti meg. Egyszerre ad lehetőséget asszociációra, téri ingerre és csoportosításra, egészek alkotására.
Olyan grafikai szervező, amely egy központi hívószóhoz (fogalomhoz, kérdéshez, problémához) társított gondolatok, fogalmak, jelentések, asszociációk elsődleges összegyűjtését és rögzítését segíti.
Az otthontanulás többszörös kihívás az atipikus fejlődésű – tanulási zavarral, figyelemzavarral, hiperaktivitás zavarral, impulzus kontrollzavarral, autizmus spektrum zavarral – küzdő gyerekeket nevelő pedagógusok és szülők számára. A feladat megoldásához készült útmutatónak ez a „kisokos”. A pedagógiai-pszichológiai módszerek ismeretével valamivel könnyebben megoldható az otthoni tanulás, de így sem lesz egyszerű feladat.
A tanítás és fejlesztés közös rendszere
A tevékenységeken keresztül történő komplex tanítás és fejlesztés gyakorlatához egy használható keretrendszerre van szükség. Ehhez Bloom (1956) és Gardner (1983) modellje megfelelő hátteret kínál.
Bloom (1956) taxonómiája kognitív szintek sorozata az egyszerűtől a bonyolultabb felé haladóan. Segíti megérteni a tanulás egymásra épülő aspektusait, és az ennek megfelelő fejlesztés és tanítás felépítését. Gardner (1983), akinek „többszörös intelligencia” modelljét számos, sok tekintetben jogos kritika érte, tulajdonképpen a legfontosabb képességterületeket írta le. Ezekre a területekre építhet a tanítás, és ezeket kell figyelembe vegye a fejlesztés.
Holisztikus tanulás és tanítás
Ajánlás az Aktivitás Mátrix használatához
Logikai, matematikai fejlesztés
A Vermes Miklós Általános Iskola (1214 Budapest, Tejút u. 2.) logikai játéktáborának legfontosabb célja, hogy élményeken keresztül szerettesse meg a gyerekekkel a tehetségterületüket. Játékkal, változatos és izgalmas tevékenységekkel, a megszokottól eltérően életre szóló kötődést építsen ki a matematikával, és a logikát fejlesztő tevékenységekkel.
A logikai játéktábor a Nemzeti Tehetség Program pályázatának (Rejtélyek, rejtvények, csodás talányok – NTP-KNI-19 – 0102) a keretében valósult meg.