2023. október 17.
15.00-17.00
1. szakmai műhely:
3D nyomtatás „bölcsészeknek”
Miklós épület
Boldog Sára terme
Prof. Dr. Gyarmathy Éva
A 3D nyomtatás hallatán a „nem informatikusok” egy része úgy gondolja, hogy ez valami bonyolult, elérhetetlen dolog, amit ő úgysem fog tudni megtanulni. Ezt a hiedelmet szeretnénk cáfolni, annál is inkább, mert a 21. század oktatására nézve nagy lehetőségeket tartogat ez a technológia.
A műhelyen a résztvevők megismerkedhetnek a 3D modellezéssel és a 3D nyomtató működésével a gyakorlatban, egy-két kisebb tárgyat el is készítünk.
2024. február 6.
15.00-17.00
2. szakmai műhely:
Jól olvasni jó! Olvasás-írástanítás komplex fonomimikával
online
Fazekasné dr. Fenyvesi Margit
A fonomimika egy korábban bevált és országosan elterjed olvasástanítási módszer (Czukrász Róza „hozta” Franciaországból a 20. sz. elején). Alapja a gesztussal megerősített hang és betűtanítás. A módszer a kéz és ujjmozgásra támaszkodik, ezzel egy transzferhatást biztosít az agy hierarchikus hálózatának aktiválásához. Az olvasás technikáját gyorsítja, az önálló szóírás és a helyesírás megalapozását előkészíti a fonológiai tudatosság konzekvens fejlesztésével. A hatékonyság igazolása már kutatás metodikailag megtörtént. A módszer nem igényel külön költséget, bármelyik olvasás-írás könyvcsaládhoz kapcsolható, a sikeres integráció és a különleges bánásmódot igénylő tanulók innovatív eszköze.
2024. április 16.
15.00-17.00
3. szakmai műhely:
Mi is az a neurofeedback?
online
Bukó Andrea (Neurofeedback Egyesület)
A neurofeedback, más néven EEG-biofeedback egy olyan módszer, amely a legmodernebb technikáknak köszönhetően az agy működésének szabályozásán keresztül fejti ki tartós hatását. A módszert a NASA fejlesztette ki az 1960-as években, és a pilóták és az űrhajósok kiképzésénél használták. Az agy kognitív funkciójának képzésével, tréningezésével agyunk megtanul hatékonyabban működni.
A műhely során a résztvevők betekintést kapnak a módszer működésébe és alkalmazási lehetőségeibe.
2022. október 18.
15.00-17.00
1. szakmai műhely:
Közösségalkotó terek
online
Dr. Bihary Sarolta építész, vizuális és környezetkultúra szakos tanár
Milyen egy jó közösségi tér? Hogyan tud az egyéni értékeket hangsúlyozó társadalmunk közösségi terekben együttműködni? Hogyan használhatjuk az ember és tér kommunikációját az oktatásban?
Az épített terek és annak berendezése meghatározza viselkedésünket. Így a terek ritmusa, kommunikációja, funkcionalitása az oktatás hatékonyságában jelentkezik. Az oktatási terek milyensége egyszerre edukációs, szociális, kulturális és gazdasági kérdés is. A téralkotó elemek sokszor nehezen változtathatók csakúgy, mint annak berendezése. Azoknak használatában azonban rengeteg lehetőség lakozik. Az alkalom során megvizsgáljuk, milyen egy jó közösségi tér, valamint hogyan szervezhetjük iskolai tereinket úgy, hogy azok alkotó erőként közösséget építhessenek.
2023. február 21.
18.00 órától
2. szakmai műhely:
21. századi tehetség
online
Prof. Dr. Gyarmathy Éva egyetemi tanár
Amikor minden változik, vajon a tehetség ugyanaz? Ugyanolyan elvárások vannak a mai tehetségekkel szemben, mint 100 éve, amikor Lewis Terman és munkatársai az első nagy tehetségkövetéses vizsgálatot indították?
A mindennap tehetséggondozás során nyilvánvalóvá vált, hogy nem csupán más elvárások vannak a tehetségek iránt, de a tehetségfejlődés és változott. 100 év után ideje újragondolni a tehetségfejlesztés gyakorlatát.
2023. április 18.
15.00-17.00
3. szakmai műhely:
Kognitív tréning a Mondrian Blokkok használatával
hibrid műhely,
Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online
Prof. Dr. Gyarmathy Éva egyetemi tanár
A Mondrian Blocks kirakós játék feladatainak megoldása szinte észrevétlenül fejleszt több kognitív készséget, többek között a matematikai gondolkodáshoz szükséges számos területet. A Mondrian Blokkokkal történő kognitív tréning társas és egyéni, önálló formában is megoldható. A műhely során a gyakorlati bemutatón a tapasztalat alapú tudásszerzés módszerét alkalmazzuk.
2021. október 12.
15.00-17.00
1. szakmai műhely:
A junior 3D program
Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online
dr. Gyarmathy Éva
A tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia) megelőzhetők a tanulási környezet megváltoztatásával, és nem kell, hogy súlyos teljesítményzavarokká váljanak. Hatékony iskolai szervezési és tanítási/tanulási módszerekkel a gyakran a tanulási zavarokkal együtt megjelenő figyelem, hiperaktivitás és autizmus zavar spektrumok osztálytermi kezelése is könnyebb lesz. A 3D program ennek érdekében született. A felsős és középiskolai korosztály számára kidolgozott modulokat most a fiatalabb korosztályra is adaptáljuk. A műhely során bemutatjuk, hogyan lehet fokozatosan bevezetni az osztálytermi gyakorlatba a kudarcok csökkentésére alkalmas eljárásokat.
2022. február 4.
18.00
2. szakmai műhely:
Matek az iskolában
online
dr. Gyarmathy Éva
A magyar gyerekek a nemzetközi matematika versenyeken jól szerepelnek, de a nemzetközi felméréseken rendre gyenge a matematika eredményük. Milyen a hazai matematikaoktatás?
Az iskolai matematikaoktatás már az óvodában megalapozható.
Módszertani lehetőségek.
2022. március 29.
15.00-17.00
3. szakmai műhely:
MTA-AVKF Tanulási környezet kutatás szakmai fejlesztései 1.
Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online
dr. Gyarmathy Éva
A kutatás során az atipikus idegrendszeri fejlődés illetve szociokulturális hátrány okozta iskolai kudarcok megelőzését, a korai prevenciót szolgáló tanulási környezet kidolgozására és annak hatékonyságvizsgálatára kerül sor. A tanulási környezet átalakítását célzó módszertani megoldások háromféle térben valósulnak meg: pedagógiai-pszichológiai, digitális-informatikai, téri-építészeti.
2022. május 10.
15.00-17.00
4. szakmai műhely:
MTA-AVKF tanulási környezet kutatás szakmai fejlesztései 2.
Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online
dr. Gyarmathy Éva
A tanulási környezet megváltoztatását célzó modulok bemutatása.
A műhely résztvevői értékelik a módszereket, valamint a tanítással, iskolával kapcsolatos véleményüket, attitűdjüket is kérjük.
2020. október 20.
15.00-17.00
1. szakmai műhely:
A Tanulókártya projekt bemutatása 1.
Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online
dr. Gyarmathy Éva
Az Atipikus Központ kezdeményezésére, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és az Eszterházy Egyetem közös koordinációjában elindult egy különleges módszertani fejlesztés a hátrányos helyzetű régiókban élő gyermekek tanulását segítendő. A tanulókártyák célja, hogy megkönnyítsék a tananyag elsajátítását, akár iskolai, akár otthoni tanulás során, valamint a tanulásban való lemaradást csökkentsék, megszüntessék. Mindezeken túl kimondható, hogy a tanulókártyák használata nemcsak a hátrányos helyzetű tanulók, nemcsak az atipikus fejlődésű tanulók, de minden tanuló számára fejlesztő.
2020. november 17.
15.00-17.00
2. szakmai műhely:
A Tanulókártya projekt bemutatása 2.
Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online
dr. Gyarmathy Éva
Az Atipikus Központ kezdeményezésére, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és az Eszterházy Egyetem közös koordinációjában elindult egy különleges módszertani fejlesztés a hátrányos helyzetű régiókban élő gyermekek tanulását segítendő. A tanulókártyák célja, hogy megkönnyítsék a tananyag elsajátítását, akár iskolai, akár otthoni tanulás során, valamint a tanulásban való lemaradást csökkentsék, megszüntessék. Mindezeken túl kimondható, hogy a tanulókártyák használata nemcsak a hátrányos helyzetű tanulók, nemcsak az atipikus fejlődésű tanulók, de minden tanuló számára fejlesztő.
2021. március 9.
15.00-17-00.
3. szakmai műhely:
Az átütő tehetségfejlődés problematikája
online
Czenner Júlia és
dr. Gyarmathy Éva
Az átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyerek képességfejlődésben a legfelső 1%-ba illetve 5%-ba tartozik, tudásuk valamely területen legalább két évvel megelőzi a kortársak tudását.
Jelenleg hivatalos ellátást nem kapnak ezek a tehetségfejlődésben megmutatkozó atipikus fejlődésű gyerekek, pedig speciális igényeik ellátatlansága miatt súlyos beilleszkedési és fejlődési zavarok alakulhatnak ki.
2021. április 27.
15.00-17.00
4. szakmai műhely:
A 3D iskolák bemutatkozása
Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online
Az iskolák képviselői és
dr. Gyarmathy Éva
A kevert tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia) súlyos teljesítményzavarokká növekedése hatékony iskolai szervezési és tanítási/tanulási módszerekkel csökkenthető. A 3D iskolák ezen a téren tesznek jelentős lépéseket. A módszertan bemutatása és a tapasztalatok megbeszélése a műhely témája.
2019. október 15.
15.00-17.00
1. szakmai műhely:
A zsonglőrködés helye a fejlesztő tanításban
Miklós épület
Boldog Sára terem
dr. Gyarmathy Éva
Ahogy a mozgás általában, a zsonglőrködés is fontos része volt az ókori kultúráknak, amikor az emberiség fejlődése felgyorsult. A 21. századi iskolában tudatosan lehet használni a szenzomotoros rendszer fejlesztésére, a tanulás támogatására ugyanazokat a módszereket, amelyek régóta segítik a gondolkodás fejlesztését. A cél nem a zsonglőrködésben való jártasság, hanem az egyensúlyrendszeren keresztül a mozgás és az észlelés összehangolása, a kontroll funkciók fejlesztése, és így a kognitív működés megalapozása.
2019. november 22.
13.00-16.30
2. szakmai műhely:
A német nyelvelsajátítás serkentése mozgással, zenével
Miklós épület
Boldog Sára terem
dr. Gombocz Eszter
A zene és a mozgás segíti az információáramlást a két agyfélteke között. A műhely keretében a nyelvtanulással szembeni gátlásokat szeretnénk oldani a résztvevőkben, áttételesen pedig a velük kapcsolatban álló gyermekekben. Célunk az érzelmi nevelés, az EMBER mint személyiség építése a zenén, a mozgáson, feszültségoldó gyakorlatokon, játékon keresztül. Szorosabban véve a német nemzetiségi szakos hallgatóknak segítünk az óvodás és kisiskolás, akár problémamentes, akár nehézségekkel küzdő gyermekek motivációjában, nyelvelsajátításában.
2020. február 25.
14.00 – 16.00
3. szakmai műhely:
Akadálymentes nyelvtanulás
Miklós épület
Boldog Sára terem
Imréné dr. Sarkadi Ágnes
Az akadályok leküzdhetők megfelelő módszerek alkalmazásával. Lehet olyan környezetet teremteni, amely széles rétegek számára teszi lehetővé a képességeinek és érdeklődésének megfelelő szintű tanulást és teljesítményeket.
2020. április
4. szakmai műhely:
Akadálymentes nyelvvizsga
Miklós épület
Boldog Sára terem
Czenner Júlia és
dr. Gyarmathy Éva
A nyelvtudás még nem jelent automatikus sikert a nyelvvizsgán, mert a vizsga módja akadály lehet. Ennek a felemás helyzetnek a megoldása olyan vizsgaszerkezet kialakítása, ahol a tudás mérésére többféle út is rendelkezésre áll.