Népművészet a nevelésben és az oktatásban – beszámoló
Harmadik alkalommal rendezte meg az Apor Vilmos Katolikus Főiskola a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával „A népművészet fejlesztő hatása a nevelésben, és az oktatásban” szakmai napot.
2018. október 4-én 65 pedagógust – óvodapedagógusokat, tanítókat, tanárokat – fogadtunk a főiskola budapesti campusában, hogy elméleti és élményközpontú megközelítésben mutassuk be számukra, hogyan lehet élni a mindennapi gyakorlatban a népművészet fejlesztő hatásával.
A regisztrációt és a köszöntést követően az auditóriumban Enyedi Ágnes népzenekutató előadását hallgathatták meg a résztvevők. Megismerkedhettek a népdalénekes egyéniségek dalkincsével és ízelítőt kaptak egy erdélyi énekes repertoárjából az előadó különlegesen szép tolmácsolásában.
Ezt követően Dr. Tátrai Zsuzsanna néprajzkutató a népművészet jelenlétét tárta fel a hallgatóság előtt a lakodalmi szokások minden mozzanatában a „Kocsira ládám, hegyibe párnám” című előadásában.
A műhelyek szervezéséhez hímzésmotívumokat használtunk, és öt csoportban, öt helyszínen vehettek részt a pedagógusok a népművészet fejlesztő hatását bemutató gyakorlati tevékenységekben.
Dr. Karácsony-Molnár Erika az életfordulós szokások gazdag világáról, és a gyermeklakodalmas oktatásban megvalósítható élményszerű közvetítéséről szólt.
Petneházy Kata a népi gyermekjátékok tanítását, a játékfűzés módszertanát mutatta be a gyakorlatban.
Babinecz Sándortól eszközös néptáncokat tanulhattak a résztvevők.
Szabó Péter nádjátékok, nádból készíthető hangszerek készítésének különféle technikáiba vezette be az érdeklődőket.
Baksa Brigitta a népviselethez tartozó gyöngygallérok táji változatait mutatta be, és segített elkészíteni egy egyszerű egysoros-hurkos gyöngysort a műhely résztvevőinek.
Minden résztvevőt ízletes ebéddel tudtunk megvendégelni a pályázati támogatás segítségével.
A szakmai napot az auditóriumban zártuk, ahol tájékoztattuk a pedagógus kollégákat az Apor Vilmos Katolikus Főiskola szakirányú továbbképzéseiről, amelyek segítséget nyújtanak a népi kultúra nevelésben, oktatásban történő hasznosításához.
Az előadást követő reflektív értékelés során, és az elégedettségi kérdőíveken a résztvevők nagyon pozitívan nyilatkoztak a rendezvényről.
Álljon itt néhány gondolat a pedagógusok által megfogalmazott véleményekből:
„Köszönjük a kedves fogadtatást. Izgalmas és tartalmas volt a nap.”
„Sok területbe belekóstolhattunk, ami nagyon hasznos volt. Örülnék, ha lenne ilyen 30 vagy 60 órás képzés is. Az életfordulós szokások program volt a gyenge pontja a napnak. Köszönök mindent!”
„Kiváló előadók, tanárok, intézmény. Köszönöm!”
„Sokszínű, érdekes és tartalma napot zártunk. Sok gyakorlatban jól hasznosítható ötlettel gazdagodva távoztam. Őszintén köszönöm!”
„Kitűnő szervezésű továbbképzés volt a legjelesebb előadókkal. Teljesen feltöltődtem. Örömmel viszem haza az itt tanultakat.”
„Legalább egy hetes változatban is jó lenne részt venni egy ilyen továbbképzésen.”