Iskolakert – beszámoló

 In Rendezvény-beszámoló

„Engedd, hogy megcsináljam és megértem!”

Beszámoló az iskolakert program első rendezvényéről

Főiskolánk 2018. április 28-án tíz intézmény közel száz résztvevőjével sikeres iskolakert programot szervezett. A rendezvénynek a Cházár András EGYMI Simon Antal Tagintézménye adott otthont. A Dunakanyar gyakorló óvodapedagógusai, áltanos iskolai és gimnáziumi tanárai hallgatóinkkal együtt gondolatébresztő előadásokat hallhattak. Dr. Halbritter András, a Széchényi István Egyetem tanára az iskolakertek hazai és nemzetközi múltjáról és − egy friss kutatás tükrében − jelenlegi helyzetéről beszélt. Pauliczky Nóra, a Váci Egyházmegyei Karitász munkatársa   a Váci Egyházmegye területén megvalósult kertek pedagógiai és közösségépítő hatásáról számolt be. Dr. Jung András, a Szent István Egyetem tanára a kertterápia pedagógiai lehetőségeiről tartott meggyőző előadást. A kert visszavezethet bennünket azokhoz az erkölcsi értékekhez, amelyektől a civilizáció káros hatásai miatt elszakadtunk.

A program változatos műhelymunkával zárult, a résztvevők a kertek kertészeti és közgazdasági szempontú tervezésével, a talajtani ismeretek és a művészeti nevelés összekapcsolásának lehetőségével ismerkedhettek meg.

Gondolatok hallgatóink beszámolóiból:

„A világháború előtt a tanulók otthonról hozták az ismereteket az iskolába, ahol azokat rendszerezni és szakszerűsíteni kellett, míg ma a gyermek lényegében e program keretében találkozik utoljára a természettel.”

„Az iskolakertek javítják a gyerekek önértékelését, türelemre nevelnek, segítenek a társas kapcsolatok kialakításában, önálló életvitelhez szoktatnak, a sérülteknek pedig terápiát jelentenek.”

„A természettel való helyes bánásmódot gyakorolni kell.”

„A kertnek nemcsak a növényekkel való foglalkozás a lényege, hanem belső pszichológiai nevelést is ad.”

„Ami leginkább felkeltette érdeklődésemet az az, hogy a kert a beteg gyerekek gyógyítására is lehetőséget kínál.”

„Ne csak a kész dolgokat lássák a gyerekek, hanem annak folyamatát is, míg a kis magból virág lesz!”

„A média hozzájárul a külvilágtól való félelem növeléséhez. Így a gyerekek lemaradnak a természet felfedezéséről. Ezt az elidegenedést is orvosolhatja az iskolakert.”

„Az iskolakert   életre, türelemre nevel, és a belső béke forrása lehet tanárnak és diákjainak.”

Dr. Both Mária

Recent Posts
Széchenyi