Iskolakert – beszámoló
„Engedd, hogy megcsináljam és megértem!”
Főiskolánk 2018. április 28-án tíz intézmény közel száz résztvevőjével sikeres iskolakert programot szervezett. A rendezvénynek a Cházár András EGYMI Simon Antal Tagintézménye adott otthont. A Dunakanyar gyakorló óvodapedagógusai, áltanos iskolai és gimnáziumi tanárai hallgatóinkkal együtt gondolatébresztő előadásokat hallhattak. Dr. Halbritter András, a Széchényi István Egyetem tanára az iskolakertek hazai és nemzetközi múltjáról és − egy friss kutatás tükrében − jelenlegi helyzetéről beszélt. Pauliczky Nóra, a Váci Egyházmegyei Karitász munkatársa a Váci Egyházmegye területén megvalósult kertek pedagógiai és közösségépítő hatásáról számolt be. Dr. Jung András, a Szent István Egyetem tanára a kertterápia pedagógiai lehetőségeiről tartott meggyőző előadást. A kert visszavezethet bennünket azokhoz az erkölcsi értékekhez, amelyektől a civilizáció káros hatásai miatt elszakadtunk.
A program változatos műhelymunkával zárult, a résztvevők a kertek kertészeti és közgazdasági szempontú tervezésével, a talajtani ismeretek és a művészeti nevelés összekapcsolásának lehetőségével ismerkedhettek meg.
Gondolatok hallgatóink beszámolóiból:
„A világháború előtt a tanulók otthonról hozták az ismereteket az iskolába, ahol azokat rendszerezni és szakszerűsíteni kellett, míg ma a gyermek lényegében e program keretében találkozik utoljára a természettel.”
„Az iskolakertek javítják a gyerekek önértékelését, türelemre nevelnek, segítenek a társas kapcsolatok kialakításában, önálló életvitelhez szoktatnak, a sérülteknek pedig terápiát jelentenek.”
„A természettel való helyes bánásmódot gyakorolni kell.”
„A kertnek nemcsak a növényekkel való foglalkozás a lényege, hanem belső pszichológiai nevelést is ad.”
„Ami leginkább felkeltette érdeklődésemet az az, hogy a kert a beteg gyerekek gyógyítására is lehetőséget kínál.”
„Ne csak a kész dolgokat lássák a gyerekek, hanem annak folyamatát is, míg a kis magból virág lesz!”
„A média hozzájárul a külvilágtól való félelem növeléséhez. Így a gyerekek lemaradnak a természet felfedezéséről. Ezt az elidegenedést is orvosolhatja az iskolakert.”
„Az iskolakert életre, türelemre nevel, és a belső béke forrása lehet tanárnak és diákjainak.”
Dr. Both Mária