- Ez az esemény elmúlt.
Lépésről lépésre – Alternatív Pedagógiai Konferencia
2023-10-27 @ 08:30 - 16:40
MINŐSÉGI OKTATÁST MINDEN GYEREKNEK!
LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE KONFERENCIA
A Lépésről lépésre program (LL) a 90-es évek derekán került Magyarországra. Célja a gyermekközpontú, korszerű pedagógiai eszköztár megismertetése és terjesztése. Az LL a reformpedagógiák szemléletére és a 20. századi nemzetközi pedagógiai kutatásokra és gyakorlatokra alapozott nyitott, rugalmas rendszer, amelynek koncepciójára építkezve a pedagógusok szabadon használhatják egyes elemeit és/vagy építhetik fel rá teljes saját gyakorlatukat. Szemlélete és módszerei bármely iskolatípusban alkalmazhatóak. Legfőbb értéke, hogy segíti a pedagógusokat a különböző hátterű gyermekek együttnevelésében úgy, hogy a sokszínűség és az egyediség a tanulást, a világ jobb megismerését és az együttműködést együttesen fejleszti.
PROGRAM:
8:30-9:15
Regisztráció, feliratkozás a műhelyfoglalkozásokra
9:15-9:30
Megnyitó
Dr. Gloviczki Zoltán
9:30-9:40
Bevezető
Dr. Czike Bernadett
9:40-10:10
A Lépésről lépésre program bemutatása
Zágon Bertalanné
10:10-10:40
Szakmai életem a Lépésről lépésre programmal
Baranyi Mária
10:40-11:00
SZÜNET
11:00-11:30
A LL program után egy alternatív iskolában
Komaság Margó, Görög Kátya
11:30-11:50
A LL program a résztvevők szemével – videók (szülők, gyerekek, pedagógusok)
11:50-12:30
EBÉDSZÜNET
12:30-13:30
Műhelyfoglalkozások I.
13:45-14:45
Műhelyfoglalkozások II.
15:00-16:00
Műhelyfoglalkozások III.
Hatféle műhelyfoglalkozás lesz ugyanabban az időben, és ezek ismétlődnek:
A) Érdekel? Szívesen csinálom. Projektek a Lépésről lépésre programban
Ami érdekel bennünket, azzal szeretünk foglalkozni. A projektekkel pontosan ez valósul meg a mindennapokban. Lehetőséget teremtenek igazi kutatómunkára, gyűjtésre, barkácsolásra, művészeti tevékenységre az érdekes témákban való sokoldalú elmélyülésre. Igazi motiváló erőt, örömet jelent különböző feladatok megoldása.
Jól érzik magukat. Ha a diák jól érzi magát, akkor a tanító is. Nem is kell ennél több!
Többet szeretnél megtudni arról, hogy milyen tevékenységekben érzed magad a legjobban? Kitölthetsz többszörös intelligenciákról szóló tesztet, amelyből megismered erősségeidet és azt, hogy minden gyereknek vannak magas minőségű tevékenységeik. Kreatív feladatok várnak rád.
A végén az is kiderül számodra, mindez hogyan kapcsolódik a projektszerű tanulásszervezéséhez.
Vezeti: Jékiné Szabó Rita, a Pécsi Meszesi Általános Iskola tanítója
B) Rituálék a Lépésről lépésre programban
Miért fontosak kisiskolás korban a rituálék? A gyerekek számára az idő múlása meghatározhatatlan, a kiszámíthatatlanság néha félelmetes is.
A dolgok ismétlődése emészthetővé, érthetővé, biztonságossá teszi a mindennapokat, a rituálék, a visszatérő tevékenységek olyan biztos pontok, amelyekbe kapaszkodni tudnak. A Lépésről lépésre programban néhány alapvető szokás keretezi a mindennapokat, hetet s a tevékenységeket.
A műhelymunkán személyes élményt szerezhetsz, milyen rituálé: a reggeli kihívás, a beszélgetőkör, a reggeli üzenet, egymás köszöntése, osztályhírek, napszámlálás, időjárásjelentés. Megismerhetsz néhány kapcsolatteremtő, illetve tanulási motivációt ébresztő játékot is.
Vezeti: Lovász Edit, a Kiskőrösi EGYMI fejlesztő pedagógusa
C) Wanda pedagógiai problémamegoldás és esetmegbeszélés
A Wanda módszert egy holland kisgyermekkori fejlesztéssel foglalkozó innovációs központ fejlesztette ki. A Lépésről lépésre program nemzetközi szervezete az ISSA (International Step by Step Association) támogatásával áll a programunk rendelkezésére.
A Wanda holland mozaikszó, elfogadás, elemzés, cselekvés szavakból. Speciális problémamegoldó-esetmegbeszélő módszerrel ismerkedhetnek meg, amely pedagógusoknak, esetleg a szülőknek is segít saját és tanítványaikkal kapcsolatos problémahelyzetek megoldásában. Felszabadult együtt gondolkodás, felemelő erő és jelentős személyes fejlődés, előrelépés jellemzi.
A módszer alkalmazása hozzájárul a minőségi oktatás és nevelés fejlesztéséhez, megkönnyíti a szülőkkel való kommunikációt és növeli a pedagógiai munka hatékonyságát.
Vezeti: Komaság Margit, a Rogers Iskola tanítója, Görög Kátya, a Gyermekek Háza tanítója közreműködésével
D) Tanulás és tanulóbarát tanulási környezet a Lépésről lépésre programban
Az ideális tanulási környezet ösztönzi, terelgeti a gyermekeket a tanulásra, ahol a tanulás élmény, nem csupán kényszerű kötelesség, mert kihívásokat kínál, amelyeknek a megoldásához a tanulás vezet. Lehetőséget nyújt a felfedezésre, sokszínű tevékenységek kipróbálására, kísérletezésre, gyakorlásra, ellenőrzésre, értékelésre, önértékelésre, közös tanulásra, együttműködésre, társas interakciókra.
A közös munka során megismerkedhetsz azzal, hogy a fentiek értelmében LL hogyan szervezi a teret, hogyan alakítja az aktuális tanulási helyzeteknek megfelelően, hogyan helyezi el a különböző tevékenységhez szükséges eszközöket. Mitől érzi magát jól a pedagógus és a gyerek a tanteremben?
Átélheted a különböző terek hatását, és közösen keresünk válaszokat a megvalósítás lehetőségeire.
Vezeti: Zágon Mari, a Lépésről lépésre program volt szakmai vezetője
E) Szülőkkel való kapcsolat a Lépésről lépésre programban
A pedagógusok és a családok együttműködése rendkívüli fontosságú eleme a programnak. Az otthon és a család, mint elsődleges tanulási környezet hidat képez az iskola és család között, illetve elősegíti a kétirányú kommunikációt.
Figyelembe veszi a családok különböző összetételét, hátterét, életstílusát és jellemzőit. A pedagógusok értékelik azokat a különböző módokat, melyekkel a családok hozzájárulnak a gyermekek tanulásához, és az iskolai élethez, hiszen a gyermekek oktatása és jövője közös érdek és felelősség.
A program ajánl tevékenységeket, melyeket a pedagógusok sok saját gyakorlattal egészítettek ki évtizedek alatt. Ebben a műhelymunkában olyan gyakorlatokkal, tevékenységekkel ismerkedhetsz meg, melyeket máris beépíthetsz a gyakorlatodba.
Vezeti: Karsainé Baktai Julianna, tanító
F) Értékelés a programban
A minőségi pedagógia nagy hangsúlyt helyez az értékelésre, segítve a sikeres tanulást. A Lépésről lépésre program a tanulási folyamatban formatív értékelési eszközöket alkalmaz, amelyek rámutatnak a tanulás és fejlődés folyamatára és eredményeire, hogy hol van szükség fejlődésre, és melyek a következő lépések. Fontos eleme az ön és társértékelés.
A pedagógus és a szülők megosztják egymással információikat, segítve ezzel a gyermek fejlődést. A program ún. portfólió értékelési módszert is alkalmaz.
Ha részt veszel a műhelymunkában, gyakorlati feladatok és szituációs játékok segítségével megismerkedhetsz a fenti alapelvekre épülő három oldalú (pedagógus-diák-szülő) értékeléssel. Mindenki egy sokoldalúan összeállított diák portfólióval távozhat a tarsolyában.
Vezeti: Tóthné Göndöcs Zsuzsa, a Pécsi Meszesi Általános Iskola tanítója, igazgatóhelyettese
16:15-16:40
Záró beszélgetés (kérdések és válaszok)
A konferencia alatt könyvvásárlási lehetőség is várja vendégeinket.
Programunk ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztrációs felület ITT érhető el.
Szeretettel várunk mindenkit!