- Ez az esemény elmúlt.
IX. Kisgyermeknevelési Konferencia (Brunszvik Teréz Szakmai Napok)
2024-10-14 - 2024-10-15
A digitális kultúra térhódításával párhuzamosan gyakran fogalmazódnak meg a könyvkultúra jelentős átalakulását, a könyvek szerepének csökkenését előrevetítő gondolatok. Egyesek a változások, a fejlődés természetes velejárójaként tekintenek a folyamatra, másokat aggodalommal tölt el mindez. Ugyanakkor – szerencsére – a könyvkiadás virágzik. Különösen érvényes ez a gyermekkönyvek vonatkozásában: a korábbiakhoz képest lényegesen nagyobb kínálat sokszor komoly kihívások elé állítja a gyermekkönyvekben válogató szülőket és pedagógusokat egyaránt.
A mese, mesélés évtizedek óta divattéma a pedagógiai kutatásokban és a módszertani innovációk területén egyaránt. A mit, hogyan és miért meséljünk kérdéskörei mellett a könyv mint médium sokkal kisebb figyelmet kap a pedagógiában.
A kisgyermekes családok könyvkultúrához való viszonyulásukat tekintve is nagyon sokfélék. A kisgyermeknevelőknek, óvodapedagógusoknak, tanítóknak jelentős szerepe van a nagyon különböző élményekkel és tapasztalatokkal érkező gyermekek könyvkultúrába történő bevezetésében, a szülői kompetencia erősítésében.
A konferencián a témában érintett szakemberek (kutatók, kisgyermeknevelők, óvodapedagógusok, tanítók, pszichológusok, gyermekkönyvek szerzői és illusztrátorai, kiadók) a következő főbb témakörök mentén osztják meg kutatási eredményeiket, módszertani elképzeléseiket, tapasztalataikat és dilemmáikat, közösen keresve a válaszokat a felmerülő kérdésekre.
1. Gyermekkönyvek napjainkban
Milyen a jó gyermekkönyv napjainkban? Sikerkönyvek, divatos könyvek. Az illusztrációk szerepe, jellemzői, divatos illusztrációs stílusok. Klasszikusok és modern művek. Ismeretterjesztő művek.
A gyermekkönyvek funkciói. Van-e hibrid könyv? Jó-e, ha a mesélésen, könyvnézegetésen, olvasáson kívül más funkciója is van a könyvnek (pl. puzzle mesekönyv, böngésző-keresgélő könyv stb.)? Segíti-e ez a funkcióbővülés a könyvszeretet alakulását?
2. Gyermekkönyvek a kiadók szemével
Milyen pedagógiai-pszichológiai és piaci szempontok érvényesülnek a könyvkiadásban?
3. Gyermekkönyvek a pedagógiai-módszertani kultúrában
A könyvhasználathoz kapcsolódó pedagógiai-módszertani kultúra aktuális kérdései a bölcsődei, az óvodai és az iskolai nevelésben. A pedagógus szerepe, lehetőségei, kompetenciahatárai (szabadság a csoportban lévő könyvek kiválasztásában és a felhasználásuk módszertanában, kompetenciaelvárások és határok, módszertani támogatottság, a szülői kompetencia erősítésének lehetőségei stb.).
A konferencián való részvétel ingyenes, de előzetes online regisztrációhoz kötött, melynek határideje: 2024. október 9.
Regisztráció ITT.