Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola nagy múltú intézmény, a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola jogutódja, amit a Szent Keresztről nevezett Irgalmas Nővérek rendje alapított 1929-ben. Főiskolánk 2004 óta a Magyar Katolikus Egyház Váci Egyházmegyéjének felsőoktatási intézményeként teljesíti hitre, tudásra és hivatásra felkészítő, értékorientált tevékenységét.„A főiskola elsődleges feladata, hogy tevékenységével elősegítse a kereszténységen alapuló hagyományos magyar és kisebbségi kultúra és nyelvek, a család és más hagyományos közösségi formák megmaradását és fejlődését. … Hozzásegíti hallgatóit a tudásban, emberségben, és egészségben való kiteljesedéséhez, ezzel is megalapozva, hogy a következő nemzedékek egészséges természeti és szellemi környezetben nevelkedhessenek. … Tudományos életünket elsősorban a képzésekhez kapcsolódó alkalmazott kutatások folytatása jellemzi …. Nagy hangsúlyt helyezünk a tehetséggondozásra. Támogatjuk, elősegítjük a hallgatói kutatómunkát, műhelyeket, diákjaink részt vesznek az Országos Tudományos Diákkör tevékenységében.” (a főiskola SZMSZ-e alapján)
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola támogatja a tehetséges hallgatók kiválasztását és fejlesztését, amelyhez oktatóink széleskörű szakértelme, művészeti és tudományos tevékenysége ad biztos alapot. A főiskola által képzett tanítók és óvodapedagógusok (roma és német nemzetiségi szakokon), szociálpedagógusok, fejlesztő pedagógus és tehetséggondozó szakemberek az óvodák, iskolák tehetséggondozásában aktívan vesznek részt.
Aktív tehetséggondozó és -fejlesztő munkánk során is kiemelt szerepet kap a hallgatók bevonása ismereteik gyarapításába, készségeik kibontakoztatásába különböző műhelyek keretében. A tehetséggondozást személyre hangolt tanácsadás kíséri pszichológusok vezetésével, így is törekedve a komplex személyiségfejlesztésre, az egyéni kibontakozás megerősítésére.
A főiskolánk gondozásában megjelent Katolikus Pedagógia és Szociálpedagógia nemzetközi szaklektorált folyóiratok lehetőséget nyújtanak a hallgatók publikációira, s ezen túl is támogatjuk jelentkezésüket különböző konferenciákon. Évek óta kiemelt helyezéseket értek el hallgatóink országos tanítói versenyeken, országos matematikai feladatmegoldó versenyen, népdaléneklési versenyeken és sportversenyeken.
Kiemelt figyelmet fordítunk a közoktatással való kapcsolatra: közös kutatást valósítottunk meg egy kéttannyelvű általános iskolával, versenyeket szervezünk katolikus középiskolák diákjai számára.
A Renzulli modelljére épülő gazdagításnak mindhárom szintjén kapcsolódunk hallgatóinkkal: az érdeklődésük feltérképezése, a beható tanulmányozás, valamint a kutatás és az előadás egyaránt megvalósulhat intézményünkben. Figyelmet fordítunk a gazdagításra mind egy-egy tudományterület ismeretrendszerének megismertetése során, mind a kutatói készségek fejlesztése céljából. Mindeközben Csermely Péter szavaival kísérten úgy véljük, „az igazi siker a bennünk rejlő képességek kibontakoztatásának öröme”.
Mindannyiunk számára nagy öröm, hogy intézményünk tehetséggondozó tevékenységéért 2015-től a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált kiváló Tehetségpontja cím használatára jogosulttá vált.
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) által felkért Akkreditációs Bizottság döntése megerősíti elkötelezettségünket a tehetség mint érték sokszínűségének támogatásában.
A tehetséggondozás intézményünkben kiemelten a személyes odafigyelésen keresztül valósul meg, továbbá csoportos keretben, a tehetségek azonosítását, kibontakozását egyaránt kísérő műhelyek keretében zajlik. A legfontosabbak fő területei a következők: