A szakirányú továbbképzési szak megnevezése
Alternatív pedagógiák területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
Szakvizsgázott pedagógus (alternatív pedagógiák területen)
A szakirányú továbbképzés képzési területe
Pedagógusképzés képzési terület
A felvétel feltételei
- Pedagógusképzés képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél.
A képzési idő
4 félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma
120 kredit
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek; a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Kötelező ismeretek:
A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve a képzés során a továbbképzés hallgatói felkészülnek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására. Ismereteket szereznek a közoktatás rendszerének, intézményrendszerének működéséről, hatékony irányításáról, az oktatás- nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről.
Választható ismeretek:
A hallgató megismeri:
- az alternatív és reformpedagógiák főbb elveit, sajátosságait;
- a ma Magyarországon működő leghatékonyabb alternatív iskolák elméleti alapjait és gyakorlatát;
- az árnyalt értékelés fajtáit;
- az alternatív iskolákban működő kapcsolatmodelleket: alternatív osztályfőnöki, patrónusi, mentori modellek;
- a pedagógusok közti együttműködés lehetséges módjait és ennek gyakorlati megvalósítását;
- a szülő-pedagógus együttműködés lehetséges módjait, és legyen képes azokat alkalmazni;
- a különböző tanulásszervezési módszereket és azok adaptív alkalmazásának szabályait;
- az integrált nevelést szabályozó törvényi rendeleteket;
- a gyerekek/tanítványok megismeréséhez szükséges módszereket, teszteket, alkalmakat, lehetőségeket;
- az egyes intelligenciaterületek elméletét és annak lehetséges alkalmazását a tanítás során;
- a tananyag differenciálásának módjait, a személyre szabott értékelés lehetőségeit.
A képzés során elsajátítandó személyes adottságok, készségek:
Kötelező ismeretek:
A hallgatók képessé válnak a fenti ismeretek alkalmazására az oktatásban-nevelésben.
Választható ismeretek:
A hallgató képes lesz
- a tanulók egyéni lehetőségeihez igazított tanulásszervezés munkaformáinak (differenciált rétegmunka, kooperatív tanulás, projekt, individualizált tanulás többszintű tanulásszervezés) alkalmazására;
- az iskolai környezet személyközpontúvá, befogadóvá tételéhez szükséges eszközök és módszerek bevezetésére és alkalmazására;
- megerősítő visszajelzést adni a diákoknak, az óráikon, támogató és empátiás jelenlétre a tanítás, tanulás teljes folyamatában;
- a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére;
- a befogadó osztálytermi környezet kialakítására;
- a gyógypedagógusokkal, segítő szakemberekkel való együttműködésre;
- a szülő-pedagógus együttműködés lehetséges módjait a saját gyakorlatában alkalmazni;
- a pedagógusok közti együttműködés lehetséges módjait saját gyakorlatában alkalmazni;
- önmaga mélyebb megismerésére, az önismeret fejlesztésére;
- a kihívásoknak megfelelő folyamatos megújulásra, nyitottságra a változással szemben;
- az oktatás egyes elemeinek összekapcsolására;
- együttműködési készségének fejlesztésére;
- a kritikai gondolkozás fejlesztésére;
- az információk rendszerezésére.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Kötelező ismeretek:
Szakképzettségüket felhasználják a nevelő-oktató munkájuk során, adott pedagógus munkakörök, valamint adott intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátása kapcsán.
Választható ismeretek:
- képzett pedagógus alternatív programmal működő iskolában
- képzett pedagógus, aki alkalmas a tanulói tevékenységre, aktivitásra, együttműködésre építő tanórai tanulásszervezésre
A képzés felkészítést nyújt:
- az iskola működésének megújítását segítő alternatív pedagógiai rendszer és egyes innovatív elemek tudatos megtervezésére és adaptációjára saját iskolában
- az új tanárszerephez szükséges készségek, attitűdök elsajátítására
- az adaptív tanórákra (blokkokra) való felkészülésre
- a kooperatív tanulásszervezés elméleti hátterének, kulcsfogalmainak, alapelveinek érvényesítéséhez és gyakorlati megvalósításához, vagyis szakszerű kooperatív tanulásszervezésre a saját tanári munka során, beleértve a különböző tananyagok, tanulási célok és a kooperatív struktúrák összehangolását is.
- a különböző tanulásszervezési módszerek és eszközök célnak megfelelő kiválasztására: differenciált, frontális és kooperatív óraszervezés adekvát és szakszerű alkalmazására
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök, és a főbb ismeretkörökhöz rendelet kreditérték
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Általánosan alapozó ismeretek: 19 kredit
A neveléselmélet új eredményei, tanügyigazgatás; vezetéselmélet; Európai uniós ismeretek, minőségfejlesztés, minőségértékelés.
Szakmai alapozó ismeretek: 19 kredit
Alternatív és differenciáló pszichológia és pedagógia, családi nevelés, gyermekvédelem, prevenciós munka, inkluzív nevelés
Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 17 kredit
Esetmegbeszélés, drámapedagógia, kommunikációfejlesztés, iskolai gyakorlat
Választható ismeretkörök: 55 kredit
Alternatív és reformpedagógiák régen és ma: 4 kredit
Alternatív pedagógiák, iskolák
Pedagógusszerepek: 8 kredit
Pályaszocializáció, kapcsolatok az iskolában
Gyermekmegismerés: 6 kredit
Módszerek, eszközök a gyermekmegismerésben, ezek hasznosítása a tanításban
Hatékony tanulásszervezési módszerek: 15 kredit
Kooperatív tanulás, projekt, differenciálás
Értékelés: 6 kredit
Az értékelés pedagógiai szerepe, fejlesztő értékelés
Választható tárgy: 4 kredit
Elmélyülés egy-egy alternatív pedagógiai irányzatban, Iskolaellenző elméletek és gyakorlatok: fekete pedagógia, Iskolátlanítás, homeschooling, Szociális kompetenciák fejlesztése, A 21. század iskolája (IKT)
Iskolai gyakorlat: 12 kredit
A szakdolgozat kreditértéke
10 kredit
A számonkérés módja
Félévenként vizsgák és gyakorlati jegyek tantárgyanként.
A záróvizsgára bocsátás feltételei
A záróvizsga eredményes letételének feltételei: az előírt vizsgák eredményes letétele és más tanulmányi követelmények teljesítése, a szakdolgozat elkészítése, benyújtása. A szakmai tárgyakat átfogó - komplex - szóbeli vizsga, a szakdolgozat megvédése.
Érdeklődni lehet:
tovabbkepzes@avkf.hu
Jelentkezési határidő: 2021. június 30.
Jelentkezés módja: Jelentkezési felületen
Csatolandó dokumentumok:
- diplomamásolat
- Igazolás pedagógus munkakörben eltöltött 3 éves gyakorlatról
- 5000 Ft felvételi intézményi eljárási díj befizetését igazoló bizonylat, amit a főiskola bankszámlájára kell utalniuk:
Apor Vilmos Katolikus Főiskola 10700323-67353264-52300002
A közlemény rovatba a következőket tüntesse fel: név és a választott szak neve.
A felvételi intézményi eljárási díjat nem áll módunkban visszatéríteni.
A jelentkezéseket a következő címen fogadjuk:
Postai úton:
Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Tanulmányi Osztály
2600 Vác, Schuszter Konstantin tér 1-5.
A képzés tervezett kezdete: 2021. szeptember
A képzés díja: 120 000 Ft/félév
Az oktatás helyszíne: 1201 Budapest, Török Flóris utca 227-229.
Megközelíthetőség:
A képzés időtartama: 4 félév
A képzés gyakorisága: félévente 6-8 péntek délután (14.00-től kb. 18.00-ig) és 6-8 szombat egész nap (9.00-től kb. 17.00-ig)
A képzést csak megfelelő létszámú jelentkező esetén indítjuk.
Szakfelelős:
Dr. Czike Bernadett
Képzési idő:
4 félév
Tagozat:
Levelező
Csatolmány:
Záróvizsga tételsor: