Beszámoló a Szociálpedagógia 15. kötetének bemutatójáról
- Posted by admin
- Date 2020-12-11
2020. december 3-án került sor a Szociálpedagógia 15. kötetének bemutatójára, mely az "Életfordulók - Gyermekkortól időskorig" címmel jelent meg. A két vendégszerkesztő, Kucsera Csaba és Rácz Andrea voltak, akik az ELTE TáTK Szociális Munka Tanszék "Tanszéki csütörtök" c. rendezvénysorozatának részeként hívták meg néhány szerzőt. A mintegy ötven főnyi online hallgatóság soraiban az AVKF szociálpedagógusai is nagy számban képviselték magukat.
Az első előadó a szerzők közül Homoki Andrea volt, aki a hazai és nemzetközi gyakorlatokon keresztül mutatta be a reziliencia kutatások eredményeit. Rámutatott a gyermekek és felnőttek belső és külső erőforrásainak mozgósításában rejlő lehetőségekre. Bemutatta a kiegyenlítő- és védőfaktor modellt, mely segíti a reziliencia négy különböző mintázatát: ellenállás, kilábalás, normalizáció, átalakulás. Kiemelte azokat a hétköznapi segítő beavatkozásokat és együttműködéseket, amelyek új egyensúlyi állapotot hozhatnak létre.
Perlusz Andrea a Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet oktatója bemutatta a hazai fogyatékos és sajátos nevelési igényű tanulók helyzetét, foglalkoztatottsági nehézségeiket és a sajátos élethelyzetüket. Ismertette az életpálya sikeres alakításához nélkülözhetetlen életpálya-építési kompetenciákat. Az életpálya-vezetési készségek között kiemelte a tervezés, mérlegelés, döntés, célállítás, céltartás, stratégiakialakítás, akcióterv-kidolgozás, feszültségtűrés és előrehaladás készségeinek folyamatát. Az életpálya-építési kompetenciák esetében a szakmák, a munka világának megismertetését, az álláskereséshez és munkahely-megtartáshoz szükséges készségek, valamint az önismeret fejlesztését és a saját pályaterv kialakításának fontosságát hangsúlyozta.
Rácz Andrea „Arcok és arctalan családok a gyermekvédelemben” c. előadása a gyermekvédelmi színtereken és különböző szereplők (vezetők, szakemberek, szülők, gyermekek és fiatalok) perspektívájából vizsgálta a család fogalmának konstruálását és ezen keresztül a gyermekjóléti alapellátás és gyermekvédelmi szakellátás lehetőségeit, elakadásait. Előadásában rávilágított, hogy a gyermekvédelem fáziskéséssel követi a társadalmi változásokat. A sokszor irreális szakmai elvárások, a kliensek félelmei, a gyermekvédelmi tragédiákban a szakemberek felelősségének gyakori felvetése, komolyan elbizonytalanította a szakmát. Mindemellett a magas esetszám és az adminisztrációs terhek is közrejátszanak a magas arányú fluktuációban. Ugyanakkor rámutatott arra is, hogy újfajta problémák jelentek meg, amelyeket a szolgáltatások nem tudnak kellően holisztikus szemlélettel kezelni. Hangsúlyozta, hogy a családok komplex problémáira reflektáló szolgáltatási fókuszú gyermekvédelemre lenne szükség.
Szécsi Judit prezentációja a szenvedélybetegség családtagokra gyakorolt hatását mutatta be. Rámutatott a szenvedélyproblémákkal küzdő családok gyermekeinek nehéz helyzetére. Az ellátórendszer ugyanis, miközben a szenvedélybeteget kezeli, nem figyel a gyermekek egyéb problémáinak kezelésére, azok megelőzésére, így ők aztán felnőve sok esetben megismétlik a családi mintát. A gyermek ambivalens érzéseket táplál a szülő felé, titkolja a családi problémákat, szégyenérzet alakul ki benne, önértékelési problémákkal küzd. A szenvedélybeteg családban felnövő gyermekek jellemzően a "hős", a "bűnbak", a "bohóc", vagy az "elveszett gyermek" szerepébe helyezik magukat. Megoldásként a korai kezelésbe vétel erősítését jelölte meg.
A bemutató Szabó Lajos „Tranzitív változások az idősödés útján” c. előadásával zárult. Kiemelte a társadalom demográfiai elöregedésének gyorsuló jelenségét, felhívta a figyelmet az ezzel kapcsolatos társadalmi szemléletváltás fontosságára, és elsősorban a prevenciós programokról beszélt. Erik Erikson fejlődéslélektani elméletére támaszkodva az individuum korábbi megküzdési tapasztalatainak dinamizálását tartja fontosnak az idősödés folyamatában jelentkező kihívásokkal való eredményes megküzdésben. Ugyanakkor azt látni kell, hogy ha a korábbi megküzdések kudarcosak voltak, az kihat az idős személy önbizalmára is. Ezért a prevenciós támogatás során érdemes visszatérni az élettörténeti csomópontokhoz, azokat újraértékelni, újraértelmezni.
Az online térben zajló kötetbemutató nem pótolhatta a személyes találkozót, de közelebb hozhatta a szociálpedagógia és szociális munka BA és MA szakos diákokhoz a tudományos kutatásokat, illetve az életfordulókhoz kötődő tudásokat.
You may also like
Gyászhír
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola megrendülten ad hírt róla, hogy intézményünk egykori tanszékvezető főiskolai tanára, 1993 és 2007 között oktatója, Dr. Kapitány György életének 67. évében elhunyt. Nyugodjon békében!
Anna-Joachim Műhelykonferencia
Regisztráció Adatkezelési tájékoztató
Szocped Café – interaktív beszélgetés Szőke Tiborral
Interaktív beszélgetés Szőke Tiborral, a Szemlélek Értékmagazin szerkesztőjével, állandó szerzőjével, a NapIgék oldal tulajdonosával, a Nincs függőség c. könyv szerzőjével, cédulázásról, írásról és az élet dolgairól. 2021. március 4. csütörtök …