Atipikus Fejlődés Módszertani Központ

Szakmai műhelyek 5.
2023/2024. tanév

IDŐPONT

2023. október 17.
15.00-17.00

TÉMA

1. szakmai műhely:
3D nyomtatás „bölcsészeknek”

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terme

MŰHELYVEZETŐ

Prof. Dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A 3D nyomtatás hallatán a „nem informatikusok” egy része úgy gondolja, hogy ez valami bonyolult, elérhetetlen dolog, amit ő úgysem fog tudni megtanulni. Ezt a hiedelmet szeretnénk cáfolni, annál is inkább, mert a 21. század oktatására nézve nagy lehetőségeket tartogat ez a technológia.
A műhelyen a résztvevők megismerkedhetnek a 3D modellezéssel és a 3D nyomtató működésével a gyakorlatban, egy-két kisebb tárgyat el is készítünk.

IDŐPONT

2024. február 6.
15.00-17.00

TÉMA

2. szakmai műhely:
Jól olvasni jó! Olvasás-írástanítás komplex fonomimikával

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

Fazekasné dr. Fenyvesi Margit

TARTALOM

A fonomimika egy korábban bevált és országosan elterjed olvasástanítási módszer (Czukrász Róza „hozta” Franciaországból a 20. sz. elején). Alapja a gesztussal megerősített hang és betűtanítás. A módszer a kéz és ujjmozgásra támaszkodik, ezzel egy transzferhatást biztosít az agy hierarchikus hálózatának aktiválásához. Az olvasás technikáját gyorsítja, az önálló szóírás és a helyesírás megalapozását előkészíti a fonológiai tudatosság konzekvens fejlesztésével. A hatékonyság igazolása már kutatás metodikailag megtörtént. A módszer nem igényel külön költséget, bármelyik olvasás-írás könyvcsaládhoz kapcsolható, a sikeres integráció és a különleges bánásmódot igénylő tanulók innovatív eszköze.

IDŐPONT

2024. április 16.
15.00-17.00

TÉMA

3. szakmai műhely:
Mi is az a neurofeedback?

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

Bukó Andrea (Neurofeedback Egyesület)

TARTALOM

A neurofeedback, más néven EEG-biofeedback egy olyan módszer, amely a legmodernebb technikáknak köszönhetően az agy működésének szabályozásán keresztül fejti ki tartós hatását. A módszert a NASA fejlesztette ki az 1960-as években, és a pilóták és az űrhajósok kiképzésénél használták. Az agy kognitív funkciójának képzésével, tréningezésével agyunk megtanul hatékonyabban működni.
A műhely során a résztvevők betekintést kapnak a módszer működésébe és alkalmazási lehetőségeibe.

Szakmai műhelyek 4.
2022/2023. tanév

IDŐPONT

2022. október 18.
15.00-17.00

TÉMA

1. szakmai műhely:
Közösségalkotó terek

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

Dr. Bihary Sarolta építész, vizuális és környezetkultúra szakos tanár

TARTALOM

Milyen egy jó közösségi tér? Hogyan tud az egyéni értékeket hangsúlyozó társadalmunk közösségi terekben együttműködni? Hogyan használhatjuk az ember és tér kommunikációját az oktatásban?
Az épített terek és annak berendezése meghatározza viselkedésünket. Így a terek ritmusa, kommunikációja, funkcionalitása az oktatás hatékonyságában jelentkezik. Az oktatási terek milyensége egyszerre edukációs, szociális, kulturális és gazdasági kérdés is. A téralkotó elemek sokszor nehezen változtathatók csakúgy, mint annak berendezése. Azoknak használatában azonban rengeteg lehetőség lakozik. Az alkalom során megvizsgáljuk, milyen egy jó közösségi tér, valamint hogyan szervezhetjük iskolai tereinket úgy, hogy azok alkotó erőként közösséget építhessenek.

IDŐPONT

2023. február 21.
18.00 órától

TÉMA

2. szakmai műhely:
21. századi tehetség

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

Prof. Dr. Gyarmathy Éva egyetemi tanár

TARTALOM

Amikor minden változik, vajon a tehetség ugyanaz? Ugyanolyan elvárások vannak a mai tehetségekkel szemben, mint 100 éve, amikor Lewis Terman és munkatársai az első nagy tehetségkövetéses vizsgálatot indították?
A mindennap tehetséggondozás során nyilvánvalóvá vált, hogy nem csupán más elvárások vannak a tehetségek iránt, de a tehetségfejlődés és változott. 100 év után ideje újragondolni a tehetségfejlesztés gyakorlatát.

IDŐPONT

2023. április 18.
15.00-17.00

TÉMA

3. szakmai műhely:
Kognitív tréning a Mondrian Blokkok használatával

HELYSZÍN

hibrid műhely,
Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online

MŰHELYVEZETŐ

Prof. Dr. Gyarmathy Éva egyetemi tanár

TARTALOM

A Mondrian Blocks kirakós játék feladatainak megoldása szinte észrevétlenül fejleszt több kognitív készséget, többek között a matematikai gondolkodáshoz szükséges számos területet. A Mondrian Blokkokkal történő kognitív tréning társas és egyéni, önálló formában is megoldható. A műhely során a gyakorlati bemutatón a tapasztalat alapú tudásszerzés módszerét alkalmazzuk.

Szakmai műhelyek 3.
2021/2022. tanév

IDŐPONT

2021. október 12.
15.00-17.00

TÉMA

1. szakmai műhely:
A junior 3D program

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia) megelőzhetők a tanulási környezet megváltoztatásával, és nem kell, hogy súlyos teljesítményzavarokká váljanak. Hatékony iskolai szervezési és tanítási/tanulási módszerekkel a gyakran a tanulási zavarokkal együtt megjelenő figyelem, hiperaktivitás és autizmus zavar spektrumok osztálytermi kezelése is könnyebb lesz. A 3D program ennek érdekében született. A felsős és középiskolai korosztály számára kidolgozott modulokat most a fiatalabb korosztályra is adaptáljuk. A műhely során bemutatjuk, hogyan lehet fokozatosan bevezetni az osztálytermi gyakorlatba a kudarcok csökkentésére alkalmas eljárásokat.

IDŐPONT

2022. február 4.
18.00

TÉMA

2. szakmai műhely: 
Matek az iskolában

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A magyar gyerekek a nemzetközi matematika versenyeken jól szerepelnek, de a nemzetközi felméréseken rendre gyenge a matematika eredményük. Milyen a hazai matematikaoktatás? 
Az iskolai matematikaoktatás már az óvodában megalapozható. 
Módszertani lehetőségek. 

IDŐPONT

2022. március 29.
15.00-17.00

TÉMA

3. szakmai műhely: 
MTA-AVKF Tanulási környezet kutatás szakmai fejlesztései 1.

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A kutatás során az atipikus idegrendszeri fejlődés illetve szociokulturális hátrány okozta iskolai kudarcok megelőzését, a korai prevenciót szolgáló tanulási környezet kidolgozására és annak hatékonyságvizsgálatára kerül sor. A tanulási környezet átalakítását célzó módszertani megoldások háromféle térben valósulnak meg: pedagógiai-pszichológiai, digitális-informatikai, téri-építészeti.

IDŐPONT

2022. május 10.
15.00-17.00

TÉMA

4. szakmai műhely: 
MTA-AVKF tanulási környezet kutatás szakmai fejlesztései 2.

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terme, valamint online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A tanulási környezet megváltoztatását célzó modulok bemutatása.
A műhely résztvevői értékelik a módszereket, valamint a tanítással, iskolával kapcsolatos véleményüket, attitűdjüket is kérjük.

Szakmai műhelyek 2.
2020/2021. tanév

IDŐPONT

2020. október 20.
15.00-17.00

TÉMA

1. szakmai műhely:
A Tanulókártya projekt bemutatása 1.

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

Az Atipikus Központ kezdeményezésére, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és az Eszterházy Egyetem közös koordinációjában elindult egy különleges módszertani fejlesztés a hátrányos helyzetű régiókban élő gyermekek tanulását segítendő. A tanulókártyák célja, hogy megkönnyítsék a tananyag elsajátítását, akár iskolai, akár otthoni tanulás során, valamint a tanulásban való lemaradást csökkentsék, megszüntessék. Mindezeken túl kimondható, hogy a tanulókártyák használata nemcsak a hátrányos helyzetű tanulók, nemcsak az atipikus fejlődésű tanulók, de minden tanuló számára fejlesztő.

IDŐPONT

2020. november 17.
15.00-17.00

TÉMA

2. szakmai műhely:
A Tanulókártya projekt bemutatása 2.

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

Az Atipikus Központ kezdeményezésére, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és az Eszterházy Egyetem közös koordinációjában elindult egy különleges módszertani fejlesztés a hátrányos helyzetű régiókban élő gyermekek tanulását segítendő. A tanulókártyák célja, hogy megkönnyítsék a tananyag elsajátítását, akár iskolai, akár otthoni tanulás során, valamint a tanulásban való lemaradást csökkentsék, megszüntessék. Mindezeken túl kimondható, hogy a tanulókártyák használata nemcsak a hátrányos helyzetű tanulók, nemcsak az atipikus fejlődésű tanulók, de minden tanuló számára fejlesztő.

IDŐPONT

2021. március 9.
15.00-17-00.

TÉMA

3. szakmai műhely:
Az átütő tehetségfejlődés problematikája

HELYSZÍN

online

MŰHELYVEZETŐ

Czenner Júlia és
dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

Az átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyerek képességfejlődésben a legfelső 1%-ba illetve 5%-ba tartozik, tudásuk valamely területen legalább két évvel megelőzi a kortársak tudását.
Jelenleg hivatalos ellátást nem kapnak ezek a tehetségfejlődésben megmutatkozó atipikus fejlődésű gyerekek, pedig speciális igényeik ellátatlansága miatt súlyos beilleszkedési és fejlődési zavarok alakulhatnak ki.

IDŐPONT

2021. április 27.
15.00-17.00

TÉMA

4. szakmai műhely:
A 3D iskolák bemutatkozása

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem
vagy online

MŰHELYVEZETŐ

Az iskolák képviselői és
dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A kevert tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia) súlyos teljesítményzavarokká növekedése hatékony iskolai szervezési és tanítási/tanulási módszerekkel csökkenthető. A 3D iskolák ezen a téren tesznek jelentős lépéseket. A módszertan bemutatása és a tapasztalatok megbeszélése a műhely témája.

További információk

Szakmai műhelyek 1.
2019/2020. tanév

IDŐPONT

2019. október 15.
15.00-17.00

TÉMA

1. szakmai műhely:
A zsonglőrködés helye a fejlesztő tanításban

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

Ahogy a mozgás általában, a zsonglőrködés is fontos része volt az ókori kultúráknak, amikor az emberiség fejlődése felgyorsult. A 21. századi iskolában tudatosan lehet használni a szenzomotoros rendszer fejlesztésére, a tanulás támogatására ugyanazokat a módszereket, amelyek régóta segítik a gondolkodás fejlesztését. A cél nem a zsonglőrködésben való jártasság, hanem az egyensúlyrendszeren keresztül a mozgás és az észlelés összehangolása, a kontroll funkciók fejlesztése, és így a kognitív működés megalapozása.

Beszámoló a műhelyről

IDŐPONT

2019. november 22.
13.00-16.30

TÉMA

2. szakmai műhely:
A német nyelvelsajátítás serkentése mozgással, zenével

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem

MŰHELYVEZETŐ

dr. Gombocz Eszter

TARTALOM

A zene és a mozgás segíti az információáramlást a két agyfélteke között. A műhely keretében a nyelvtanulással szembeni gátlásokat szeretnénk oldani a résztvevőkben, áttételesen pedig a velük kapcsolatban álló gyermekekben. Célunk az érzelmi nevelés, az EMBER mint személyiség építése a zenén, a mozgáson, feszültségoldó gyakorlatokon, játékon keresztül. Szorosabban véve a német nemzetiségi szakos hallgatóknak segítünk az óvodás és kisiskolás, akár problémamentes, akár nehézségekkel küzdő gyermekek motivációjában, nyelvelsajátításában.

Beszámoló a műhelyről

IDŐPONT

2020. február 25.
14.00 – 16.00

TÉMA

3. szakmai műhely:
Akadálymentes nyelvtanulás

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem

MŰHELYVEZETŐ

Imréné dr. Sarkadi Ágnes

TARTALOM

Az akadályok leküzdhetők megfelelő módszerek alkalmazásával. Lehet olyan környezetet teremteni, amely széles rétegek számára teszi lehetővé a képességeinek és érdeklődésének megfelelő szintű tanulást és teljesítményeket.

További információk

IDŐPONT

2020. április

TÉMA

4. szakmai műhely:
Akadálymentes nyelvvizsga

HELYSZÍN

Miklós épület
Boldog Sára terem

MŰHELYVEZETŐ

Czenner Júlia és
dr. Gyarmathy Éva

TARTALOM

A nyelvtudás még nem jelent automatikus sikert a nyelvvizsgán, mert a vizsga módja akadály lehet. Ennek a felemás helyzetnek a megoldása olyan vizsgaszerkezet kialakítása, ahol a tudás mérésére többféle út is rendelkezésre áll.

Széchenyi