Nemzetközi „story-telling” műhely a belgiumi Mechelenben

A Comenius program keretében nemzetközi héten vehettünk részt az idén Mechelenben, Belgiumban.
Az Apor Vilmos Főiskoláról Kovács Eszter Júlia és Kardulesz Rita – mindketten angol műveltségterületes tanító szakos hallgatókként – juthattunk el a Thomas More Egyetem pedagógusképző kampuszára.
Március 27 és 31 között 11 diák gyűlt össze a tréningen, Belgiumból, Dániából, Angliából, és mi, képviselve Magyarországot.
Kísérőnk és mentorunk, Bethlenfalvyné dr. Streitmann Ágnes tanszékvezető tanárnő volt, aki szintén tartott egy érdekes előadást a szakmai napokon.

Mechelen egy nagyon bájos középkori kisváros. Igazi nyugalmat sugároz. Feltöltő volt reggelenként egy szép parkon át megérkezni a modern épületbe, ahol reggeltől késő délutánig feszített programsorozat várt ránk, változatos tevékenységekkel.
Az interaktív órák felelősei a nemzetközi diákok tanárai voltak, összesen heten. Rengeteg színvonalas előadást hallhattunk, rengeteg élménnyel és tudással gazdagodtunk. Számos kreatív ötletet hoztunk haza, ami kétség kívül nagy segítséget fog nyújtani a tanításban.
Hála a tanári karnak, ezen a weboldalon fél évig fellelhetőek az előadások témái és feladatai:
www.collaborativelearning.org/mechelen.html

A nemzetközi hét kitűzött célja a történetek és a gyerekkönyvek nemzetközi szinten történő megismerése, a gondolatok kicserélése volt, felhasználva az irodalmat és a történetmesélést, fejlesztő technikákat, mely segíti az oktatás folyamatát.
Mindenki hozott valami mesét/történetet a saját kultúrájából. Nagyon érdekes és tanulságos volt, hogy pl. ugyanannak a mesének más kultúrában vagy ugyanazon a kultúrán belül mennyi variációja létezhet.

A kutatási, együttgondolkodási folyamat újdonságait – már ismert módszereinkkel együtt – a gyakorlatban is kamatoztathattuk egy helyi általános iskolában.
Mi, mint tanító hallgatók, összesen négyen, a Kingston egyetem hallgatóival egyetemben, három órát tartottunk különböző osztályban és korcsoportban. A Piroska és a farkas mese volt az óra témája, ezt dolgoztuk fel feladatokkal. Az osztályok különböző nemzetiségű diákokból álltak. A többi hallgatóval együtt dolgoztuk ki az óratervet is, felosztva a feladatokat egymás közt.
Segítségünkre volt belga tolmácskollégánk is, ha esetleg a gyermekek nem értettek valamit.

Az első nap a köszöntő és közös kávézás után kezdetét vette a reggel 9-től tartó program egészen délután 5-ig, ami rendszeres volt az összes nap, csak egy hosszabb ebédszünettel és kisebb szünetekkel szakadt meg.
Az első előadás az életrajzi alapú kreatív írásról szólt. Le kellett írnunk saját éltünk legkellemetlenebb élményét, majd elmondani a szomszédunknak. Nem is volt könnyű feladat. Ebéd után a téma a mesék szerepjátékon keresztül való megközelítése volt, kisebb csoportokban működtünk együtt.
Ezen a napon estefelé volt egy találkozó a többi nemzetközi tudományos és művészeti csoporttal is.
Második napon az angolul tanítás módszereire fókuszáltunk, és a különböző népek meséit elemeztük. Ezen a napon az elbeszélésekben megjelenő nemi szerepekről is egy gondolatébresztő előadással tágíthattuk tudásunkat.

Másnap a történeteket és kultúrákat összehasonlító módszereket fejlesztettük, majd egy másik előadásban az univerzális karakterekről volt szó, ill. mesekönyvek képi reprezentációiról.
A Nemzetközi Írói Projektről is megtudhattunk részleteket, pl., hogy hogyan inspirálódhat egy tanár, hogy író legyen. Írás és történetmesélés különbségének témája, vagy a történetmesélés számítógépes programok felhasználásával is terítéken volt, csak hogy a legfontosabbakat említsem.
Délután készítettük el a közös óratervet a másnapi tanításhoz.

Csütörtökön Antwerpenbe utaztunk, hogy megtartsuk az órákat a három osztályban, mely után konzultáció következett az angol és magyar mentortanárokkal.
Majd rekreációként délutáni szabadidős program várt ránk, városnézés, a Rubens-ház látogatása, este közös vacsorával.

Pénteken, a záró napon közösen értékeltük a műhelymunka és az együtt töltött idő tanulságait.

A szakmai tudás gyarapítása mellett izgalmas volt megtapasztalni, milyen, amikor több ország diákjai egy közös nyelven keresztül ismerik meg a másik kultúráját, oktatási módszerét, szokásait. Nagyon ajánljuk mindenkinek ezt az élményt!

2017. május 30.