Alternatív pedagógiák területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

Képzésforma:
Szakirányú továbbképzés

1. A szakirányú továbbképzési szak megnevezése

Alternatív pedagógiák területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

2. A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése

Szakvizsgázott pedagógus (alternatív pedagógiák területen)

3. A szakirányú továbbképzés képzési területe

Pedagógusképzés képzési terület

4. A felvétel feltételei

Pedagógusképzés képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél.

5. A képzési idő

4 félév

6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma

120 kredit

7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben

Kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:

 

Kötelező ismeretek:

A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve a képzés során a továbbképzés hallgatói felkészülnek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására. Ismereteket szereznek a közoktatás rendszerének, intézményrendszerének működéséről, hatékony irányításáról, az oktatás- nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről.

 

Választható ismeretek:

 

A hallgató megismeri:

  • az alternatív és reformpedagógiák főbb elveit, sajátosságait;
  • a ma Magyarországon működő leghatékonyabb alternatív iskolák elméleti alapjait és gyakorlatát;
  • az árnyalt értékelés fajtáit;
  • az alternatív iskolákban működő kapcsolatmodelleket: alternatív osztályfőnöki, patrónusi, mentori modellek;
  • a pedagógusok közti együttműködés lehetséges módjait és ennek gyakorlati megvalósítását;
  • a szülő-pedagógus együttműködés lehetséges módjait, és legyen képes azokat alkalmazni;
  • a különböző tanulásszervezési módszereket és azok adaptív alkalmazásának szabályait;
  • az integrált nevelést szabályozó törvényi rendeleteket;
  • a gyerekek/tanítványok megismeréséhez szükséges módszereket, teszteket, alkalmakat, lehetőségeket;
  • az egyes intelligenciaterületek elméletét és annak lehetséges alkalmazását a tanítás során;
  • a tananyag differenciálásának módjait, a személyre szabott értékelés lehetőségeit.

 

Személyes adottságok, készségek:

Kötelező ismeretek:

A hallgatók képessé válnak a fenti ismeretek alkalmazására az oktatásban-nevelésben.

Választható ismeretek:

A hallgató képes lesz

  • a tanulók egyéni lehetőségeihez igazított tanulásszervezés munkaformáinak (differenciált rétegmunka, kooperatív tanulás, projekt, individualizált tanulás többszintű tanulásszervezés) alkalmazására;
  • az iskolai környezet személyközpontúvá, befogadóvá tételéhez szükséges eszközök és módszerek bevezetésére és alkalmazására;
  • megerősítő visszajelzést adni a diákoknak, az óráikon, támogató és empátiás jelenlétre a tanítás, tanulás teljes folyamatában;
  • a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére;
  • a befogadó osztálytermi környezet kialakítására;
  • a gyógypedagógusokkal, segítő szakemberekkel való együttműködésre;
  • a szülő-pedagógus együttműködés lehetséges módjait a saját gyakorlatában alkalmazni;
  • a pedagógusok közti együttműködés lehetséges módjait saját gyakorlatában alkalmazni;
  • önmaga mélyebb megismerésére, az önismeret fejlesztésére;
  • a kihívásoknak megfelelő folyamatos megújulásra, nyitottságra a változással szemben;
  • az oktatás egyes elemeinek összekapcsolására;
  • együttműködési készségének fejlesztésére;
  • a kritikai gondolkozás fejlesztésére;
  • az információk rendszerezésére.

 

A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:

Kötelező ismeretek:

Szakképzettségüket felhasználják a nevelő-oktató munkájuk során, adott pedagógus munkakörök, valamint adott intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátása kapcsán.

Választható ismeretek:

  • képzett pedagógus alternatív programmal működő iskolában
  • képzett pedagógus, aki alkalmas a tanulói tevékenységre, aktivitásra, együttműködésre építő tanórai tanulásszervezésre

 

A képzés felkészítést nyújt:

  • az iskola működésének megújítását segítő alternatív pedagógiai rendszer és egyes innovatív elemek tudatos megtervezésére és adaptációjára saját iskolában
  • az új tanárszerephez szükséges készségek, attitűdök elsajátítására
  • az adaptív tanórákra (blokkokra) való felkészülésre
  • a kooperatív tanulásszervezés elméleti hátterének, kulcsfogalmainak, alapelveinek érvényesítéséhez és gyakorlati megvalósításához, vagyis szakszerű kooperatív tanulásszervezésre a saját tanári munka során, beleértve a különböző tananyagok, tanulási célok és a kooperatív struktúrák összehangolását is.
  • a különböző tanulásszervezési módszerek és eszközök célnak megfelelő kiválasztására: differenciált, frontális és kooperatív óraszervezés adekvát és szakszerű alkalmazására

 

8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök, és a főbb ismeretkörökhöz rendelet kreditérték

Kötelező ismeretkörök: 55 kredit

 

Általánosan alapozó ismeretek: 19 kredit

A neveléselmélet új eredményei, tanügyigazgatás; vezetéselmélet; Európai uniós ismeretek, minőségfejlesztés, minőségértékelés.

 

Szakmai alapozó ismeretek: 19 kredit

Alternatív és differenciáló pszichológia és pedagógia, családi nevelés, gyermekvédelem, prevenciós munka, inkluzív nevelés

 

Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 17 kredit

Esetmegbeszélés, drámapedagógia, kommunikációfejlesztés, iskolai gyakorlat

 

Választható ismeretkörök: 55 kredit

 

Alternatív és reformpedagógiák régen és ma: 4 kredit

Alternatív pedagógiák, iskolák

 

Pedagógusszerepek: 8 kredit

Pályaszocializáció, kapcsolatok az iskolában

 

Gyermekmegismerés: 6 kredit

Módszerek, eszközök a gyermekmegismerésben, ezek hasznosítása a tanításban

 

Hatékony tanulásszervezési módszerek: 15 kredit

Kooperatív tanulás, projekt, differenciálás

 

Értékelés: 6 kredit

Az értékelés pedagógiai szerepe, fejlesztő értékelés

 

Választható tárgy: 4 kredit

Elmélyülés egy-egy alternatív pedagógiai irányzatban, Iskolaellenző elméletek és  gyakorlatok: fekete pedagógia, Iskolátlanítás, homeschooling, Szociális kompetenciák fejlesztése, A 21. század iskolája(IKT)

 

Iskolai gyakorlat: 12 kredit

9. A szakdolgozat kreditértéke

10 kredit

A számonkérés módja

Félévenként vizsgák és gyakorlati jegyek tantárgyanként.

A záróvizsgára bocsátás feltételei

A záróvizsga eredményes letételének feltételei: az előírt vizsgák eredményes letétele és más tanulmányi követelmények teljesítése, a szakdolgozat elkészítése, benyújtása. A szakmai tárgyakat átfogó – komplex – szóbeli vizsga, a szakdolgozat megvédése.

Érdeklődni lehet:

felnottkepzes [kukac] avkf.hu


Jelentkezési határidő: 2018. augusztus 22.

Jelentkezés módja: Jelentkezési lapon

Csatolandó dokumentumok:

  • diplomamásolat
  • 5000 Ft felvételi intézményi eljárási díj befizetését igazoló bizonylat, amit a főiskola bankszámlájára kell utalniuk:

Apor Vilmos Katolikus Főiskola 10700323-67353264-52300002
A közlemény rovatba a következőket tüntesse fel: név és a választott szak neve.

A felvételi intézményi eljárási díjat nem áll módunkban visszatéríteni.

A jelentkezéseket a következő címen fogadjuk:

Postai úton:
Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Tanulmányi Osztály
2600 Vác, Konstantin tér 1-5.

A képzés tervezett kezdete: 2018. szeptember
A képzés díja: 120 000 Ft/félév

Az oktatás helyszíne: 1201 Budapest, Török Flóris utca 227-229.
Megközelíthetőség:

A képzés időtartama: 4 félév
A képzés gyakorisága: félévente 6-8 péntek délután (14.00-től kb. 18.00-ig) és 6-8 szombat egész nap (9.00-től kb. 17.00-ig)

A képzést csak megfelelő létszámú jelentkező esetén indítjuk.

Szakfelelős:
Dr. Czike Bernadett
Képzési idő:
4 félév
Tagozat:
Levelező
Csatolmány:
Tovább az eszköztárra